Iskustvo promatranja rada finskih učitelja – Erasmus+ mobilnost

Učiteljice engleskog jezika Martina Kobaš i Maja Mitrović Laškarin su od 29. rujna do 3. listopada u sklopu Erasmus+ akreditacije naše škole promatrale nastavu u finskoj školi Luvian Yhtenäiskoulu smještenoj u selu Luvia na zapadnoj obali zemlje.
Radi se o modernoj, novouređenoj osnovnoj školi koju pohađa 400-tinjak učenika u dobi od 7 do 15 godina. Obrazovanje traje 9 godina, a razredi broje 15 – 20 učenika. Nastava počinje u 8.30 ili 9.30 sati te traje do 13:30 ili najkasnije 15:30, ovisno o dobi učenika. Osim uobičajenih predmeta i švedskog jezika, koji je obavezan, učenici ove škole uz finski pohađaju i nastavu njemačkog ili francuskog jezika, ako ih odaberu kao izborne predmete. Uz strane jezike, učenicima se nudi još čitav niz izbornih predmeta poput domaćinstva gdje svakodnevno nastaju ukusna jela i kolači, rukotvorina, fotografije i šminke, robotike i drugo. Satovi traju 45 minuta, a nakon svakog slijedi 15 minuta odmora koje učenici provode uglavnom na školskom dvorištu. Osim nogometa i hokeja, na školskom se dvorištu često može vidjeti preskakanje užeta ili igra gumi-gumi. Učenici se tijekom nastave u velikoj mjeri služe radnim udžbenicima, dok u bilježnice bilježe nešto rjeđe. Dostupni su im i tableti i mala prijenosna računala koja nakon nastavne godine vraćaju školi.
Tijekom 5 nastavnih dana učiteljice su osim upoznavanja finskog obrazovnog sustava i same provedbe nastave imale priliku i saznati više o talijanskom, njemačkom, nizozemskom, španjolskom i grčkom obrazovnom sustavu s obzirom da su u promatranju nastave sudjelovali i učitelji iz tih europskih zemalja. Nastavno na predstavljanje svih zemalja, bilo je vremena i za usporedbe u svrhu pronalaženja sličnosti i razlika, kao i prednosti i nedostataka navedenih sustava.
S obzirom da finski učenici postižu dobre rezultate na međunarodnom testiranju PISA, učiteljicama je bilo osobito zanimljivo pokušati uvidjeti što je to što u finskom sustavu toliko odskače od drugih. Pet radnih dana premalo je za generalne i posve točne zaključke, no ipak su došle do onog da se vjerojatno radi o različitim međusobno ovisnim faktorima. Neki od kojih su kulturološke osobitosti naroda, česti odmori na svježem zraku, izuzetno smirena komunikacija između učitelja i učenika, kao i ugodna atmosfera u školi koja je dijelom potpomognuta i vrhunskom tehnologijom te velikim povjerenjem ministarstva, roditelja i javnosti prema učiteljima da rade svoj posao u dobroj namjeri i najbolje što znaju.
Vizualne dojmove s ove mobilnosti pogledajte u fotogaleriji: PROMATRANJE RADA U FINSKOJ – Erasmus
Martina Kobaš, školska koordinatorica
Maja Mitrović Laškarin, učiteljica
Koprivnica, 7. listopada 2025.
Financirano sredstvima Europske unije. Izneseni stavovi i mišljenja su stavovi i mišljenja autora i ne moraju se podudarati sa stavovima i mišljenjima Europske unije ili Europske izvršne agencije za obrazovanje i kulturu (EACEA). Ni Europska unija ni EACEA ne mogu se smatrati odgovornima za njih.
