Svjetski dan čitanja naglas 2010. godine pokrenula je organizacija „LitWorld“ kako bi svijetu pokazala da pravo na čitanje i pisanje pripada svima. Čitanje naglas ključna je metoda za razvijanje čitateljskih navika, uspjeh u stjecanju znanja i vještina, razvijanje vještine slušanja, obogaćivanje rječnika te razvoj mašte.
Ove nastavne godine planirala sam razrednim kurikulumom obilježiti „Svjetski dan čitanja naglas“. Cilj ove aktivnosti bio mi je potaknuti ljubav prema čitanju i razvijati vještine čitanja, slušanja i izražavanja. Prof. hrvatskoga jezika Ivana Pintarić u OŠ „Braća Radić“, pozvala nas je da zajedno s njezinim učenicima obilježimo „Svjetski dan čitanja naglas“ na što smo se mi s radošću odazvali. Na taj način ostvarili smo i novu razrednu aktivnost „Suradnja s roditeljima“.
5. veljače 2025. prof. Ivana Pintarić pripremila je aktivnosti za učenike 2. a r. nakon slušanja priče „Vuk koji je ovladao svojim emocijama“ Orianne Lallemand. Učenice 6. b razreda OŠ „Braća Radić“ uz njihovu prof. Ivanu Pintarić zanimljivim i poučnim aktivnostima motivirale su učenike 2. a r. na slušanje, čitanje, rad u grupi, odgovarali su na pitanja o sadržaju priče, kroz igru razvijali vještinu izražavanja, ali i socijalne vještine. Sljedeći dan za svoje učenike pripremila sam stvaralačke aktivnosti vezane uz priču „Vuk koji je ovladao svojim emocijama“ Orianne Lallemand.
Znate li?
Svjetski dan čitanja naglas poziva sve da proslave taj dan tako što će uzeti knjigu, pronaći publiku i čitati naglas.
1. Čitanje naglas temelj je za razvoj pismenosti.
To je najvažnija pojedinačna aktivnost za uspjeh u čitanju, koja djeci pruža demonstraciju sročenog, tečnog čitanja.
Tečno čitati znači čitati bez napora, pravilnim tempom, točno i s odgovarajućim ritmom i izrazom. Tečnost je most između dekodiranja (razumijevanja odnosa između slova i glasova) i razumijevanja.
2. Čitanje naglas otkriva prednosti čitanja i razvija kod slušatelja interes za knjige.
3. Čitanje naglas čini bogate i zanimljive knjige dostupnima svim čitateljima i pomaže im da postanu bolji čitatelji.
4. Izloženost širokom rasponu priča i knjiga omogućuje djeci da vide sebe ili upoznaju druge ljude, kulture, zajednice i probleme u knjigama koje čitaju.
Djeca vide kako se likovi u knjigama nose s istim strahovima, interesima i brigama koje i oni doživljavaju.
5. Glasno čitanje omogućuje djeci upoznavanje s književnim jezikom koji se znatno razlikuje od svakodnevnog govora, ili jezika koji se čuje na televiziji, čuje u filmovima. Na taj način djeca bolje razumiju i uče složene rečenične strukture.
6. Čitanje naglas gradi i obogaćuje rječnik djeteta. Djeca koja čitaju, djeca s kojom se razgovara i kojima se čita najčešće su ona s najvećim i bogatim rječnikom, što im daje bolje, sigurnije iskustvo za nove izazove i u drugim nastavnim predmetima.
7. Čitanje naglas poboljšava razumijevanje i aktivno slušanje. Kada čitate naglas ili slušate druge kako to rade, vaš se um usredotočuje na zvukove riječi i na njihova značenja.
8. Čitanje naglas smanjuje stres i čini nas sretnima.
Jim Trelease 1 pisao je da “svaki put kad djetetu čitamo naglas, šaljemo ‘poruku zadovoljstva’ njegovom mozgu.” Ovu reakciju pokreću osjećaji sreće i vlastite vrijednosti kada netko odvoji vrijeme da uloži u naš užitak, osobito roditelji.“
Samo 15 minuta glasnog čitanja dnevno pomaže djetetovu cjelokupnom razvoju.
Učenici su nakon provedenih aktivnosti proveli evaluaciju. Svaki učenik je ispričao što mu se najviše svidjelo i kako su se osjećali? Zaključili smo kako je najljepše učiti zajedno.
Zahvaljujemo se prof. hrvatskoga jezika Ivani Pintarić, i njezinim učenicama OŠ „Braća Radić“ Koprivnica za uspješno provedenu suradnju te uzbudljivim aktivnostima.
Zanimljive i poučne aktivnosti možete pogledati uz poveznicu: https://wakelet.com/wake/qUAbNB53wKz9NM7-sjJ9Y
Suzana Hergotić, učiteljica
0 Comments