(15. – 19.4.2024.) Jobshadowing

Učiteljica razredne nastave Suzana Hergotić i stručna suradnica knjižničarka Paula Rajh u sklopu Erasmus+ programa posjetile su Republiku Češku, točnije, 5. osnovnu školu Šumperk s ciljem praćenja njihove nastavne prakse. Šumperk je simpatičan češki gradić s oko 25.000 stanovnika koji se smjestio podno planine Jeseníky. Pretpostavlja se da je grad utemeljen još u 13. stoljeću. Ime je dobio prema njemačkom izrazu „Schön Berg“ što znači „predivno brdo“. Šumperk je od glavnoga češkog grada Praga udaljen 220 kilometara, a od najbližeg većeg grada Olomouca 60-ak kilometara.

Školski sustav organiziran je u tri stupnja i devet razreda. Prvi stupanj čine 1.i 2. razred, drugi stupanj čine 3., 4. i 5. razred, a treći stupanj čine 7., 8. i 9. razred. Ravnatelj škole je Petr Málek, a uz njega su i dva pomoćnika, Milan Pšenčík i Luboš Bližňak. Škola već dugo sudjeluje u Erasmus+ programu te je ujedno i Ekoškola. Sve su učionice opremljene pametnim interaktivnim pločama, didaktičkim i informatičkim materijalom te policama s knjigama. U sklopu škole imaju veliku i malu sportsku dvoranu, vanjske terene, meteorološku stanicu i vanjsko dječje igralište. Učenici imaju mogućnost ići u Školu u prirodi, na tečaj skijanja, plivanja te brojne druge izvannastavne aktivnosti. U školi je zaposlen pedagog, psiholog i edukacijski rehabilitator. Školski list „Pĕtka“ izlazi im u digitalnom obliku. U školi se nalazi i nova moderna kuhinja u kojoj učenici mogu pripremati svoja jela te malo školsko kazalište u kojem se održavaju koncerti i priredbe.

Putujući do Šumperka, provele smo jedan dan i u Pragu. Slobodno vrijeme odlučile smo provesti u obilasku Klementinuma, predivne barokne knjižnice s čijeg se astronomskog tornja pružao najljepši pogled na Prag. Došavši u Šumperk, učenici 5. osnovne škole Šumperk pripremili su za svoje goste kratak program dobrodošlice u svom malom školskom kazalištu. Erasmus+ koordinatorica Lydie Španiková provela nas je školom, pokazala zbornicu, učionice, keramičku radionicu, sportsku dvoranu, njihovu malu knjižnicu i blagovaonicu. Već sljedećeg dana školska knjižničarka pratila je program u gradskoj knjižnici Šumperk koja blisko surađuje s osnovnim i srednjim školama, ali i vrtićima. Kroz Gradsku knjižnicu Tomaša Garriguea Masaryka osobno ju je provela i ravnateljica Kamila Šeligová. U knjižnici je poslušala dva nastavna sata koja su pripremile knjižničarke. Na prvom su satu sudjelovali vrtićarci koji su razgovarali o vješticama. Knjižničarka je pripremila mnogo rekvizita kojima im je što više željela približiti magičan svijet vještica. Nakon djece vrtićke dobi došli su sedmaši koji su učili o osobama s teškoćama vida. Knjižničarka je s njima razgovarala o životu slijepih i slabovidnih ljudi te im pokazivala knjige na brajici. Učenici su u školi izrađivali likovna djela na temu brojeva koja bi i slabovidne osobe mogle koristiti. Služili su se brojnim materijalima (vuna, žica, filc, kamenčići) kako bi slijepe i slabovidne ljude upoznali s različitim teksturama. Neki likovni radovi izloženi su i u knjižnici. Knjižničarke u prosjeku imaju četiri organizirana grupna posjeta dnevno, odnosno, četiri nastavna sata za djecu vrtićke, osnovnoškolske ili srednjoškolske dobi. U sklopu knjižnice nalazi se i Tehničko veleučilište. Zanimljivost ove gradske knjižnice je i da blisko surađuje s osobama s teškoćama u razvoju. Njihovoj udruzi iznajmljuje novouređeni prostor u podrumu te se na taj način djelomično i financira. Osim toga, u kafiću u sklopu knjižnice radi djevojka s visoko funkcionalnim autizmom. Ondje se mogu kupiti kolači i platnene torbe koje izrađuju osobe s teškoćama u razvoju. Takve osobe često su i volonteri i pomažu knjižničarima u jednostavnijim poslovima poput omatanja knjiga. Tako ostvaruju lijepu suradnju i inkluziju. U knjižnici se nalaze dvije velike dvorane u kojima se održavaju predavanja. Prisustvovale smo na dva zanimljiva predavanja –„Život s autizmom“ o kojima su govorile psihologinja, asistentica osobe s autizmom i majka mladića s autizmom. Drugo je predavanje održao liječnik Petr Mílek o temi odgoj djece u vrijeme digitalnih medija. Još jedna posebnost ove knjižnice bili su pult na kojem se samostalno može vratiti ili posuditi knjiga te vanjski spremnik za povrat knjiga. Korisnici knjižnice mogu i nakon radnog vremena vratiti knjige u spremnik. Školska knjižničarka Paula posjetila je i šumperačku područnu knjižnicu Hanušovice te prisustvovala aktivu gradskih knjižničara. Mnoge područne ili izdvojene knjižnice u Češkoj funkcioniraju na principu volonterstva. Tako u maloj knjižnici u Jindřihovu radi 90-godišnja volonterka s nepunim radnim vremenom. Školska knjižničarka mogla je direktno od gradskih knjižničara saznati kako izgleda knjižnični sustav u Češkoj i koji ih problemi muče. Za vrijeme Erasmus putovanja, sudjelovale smo na dvije terenske nastave s učenicima. Imale smo priliku pod stručnim vodstvom razgledati dvorac Bouzov i jeseničke špilje te čuti brojne mitove i legende o tim mjestima.

Tijekom druge terenske nastave putovale smo s učenicima 1. i 3. r. zajedno do grada Olomuca.

UOlomoucuje učiteljica Suzana Hergotić sudjelovala u projektnim aktivnostima 1. i 3. r., a školska knjižničarka u pratnji knjižničara informatora posjetila je i razgledala Znanstvenu knjižnicu u Olomoucu. Knjižničari su shvatili važnost informatičke pismenosti studenata pa ih rado podučavaju kako se koristiti katalogom i samostalno pretraživati potrebnu literaturu. Za takvu uslugu studenti unaprijed moraju rezervirati termin putem interneta. Često ugošćavaju i učenike viših razreda osnovne škole i učenike srednje škole za koje pripremaju zanimljive ture i igre. Znanstvena knjižnica blisko surađuje i s crkvom nasuprot koja je preuređena u dvoranu za predavanja. Istog je dana školska knjižničarka obišla olomoučku gradsku knjižnicu kroz koju ju je osobno provela ravnateljica Lenka Pruckovái pokazala sve odjele – odjel za odrasle, odjel za djecu i mlade, glazbeni odjel, čitaonicu, medijski odjel, studijski odjel. Knjižnica ima brojne programe kojima djecu od rođenja želi zainteresirati za čitanje.

Učiteljica Suzana Hergotić toga dana sudjelovala je u izvanučioničkoj nastavi 1. i 3. r. u realizaciji projektne nastave: „Voda“. Šetnjom uređenim botaničkim parkom koji čini okoliš Krunske tvrđave grada Olomouca posjetili su „Fort Science“, jedinstveno središte za popularizaciju znanosti i istraživanja u Srednjoj Moravskoj. Muzej je nastao iz starog četverokatnog topničkog skladišta iz 19. stoljeća, koje je dio Krunske utvrde, jedinstvenog vojnog prostora iz vremena Marije Terezije. Učenici mogu istražiti tematske izložbe: „Znanost u tvrđavi“- fokusirana na samu vojnu utvrdu i na to kako su vojnici nekada tamo živjeli, „Živa voda“-opisuje vodeni tok od izvora pa sve do ušća, „Logika u malom“- bavi se elementarnim principom ljudskog znanja i „Svjetlost i tama“- prikazani su astronomski fenomeni. Sve izložbe dopunjene su znanstvenim radionicama, digitalnim i interaktivnim centrima.

Sudjelovala je s učenicima 1. r. na radionici uz stručno vodstvo profesora  biologije i studenata biologije i kemije, učenici su učili o svojstvima vode i očuvanju i zaštiti vode kroz pokuse, a to je učenicima bilo najzanimljivije.

Nakon šetnje prekrasnim perivojem i radionicom u „Fort Science“središtu, prošetali su prekrasnim gradom Olomoucom.

Školska knjižničarka Paula u Republici Češkoj je usavršavala svoje znanje češkog jezika jer je, uz hrvatski jezik i bibliotekarstvo, završila i češki jezik na Odjelu za bohemistiku. Osim znanja češkog, unaprijedila je svoje knjižničarske kompetencije i s jobshadowinga ponijela divne ideje koje će implementirati u svoj rad. Učiteljica Suzana Hergotić sudjelovala je u  izravnom promatranju nastave i radu učiteljica razredne nastave 1.-4. r. iz različitih nastavnih područja. Imala je priliku vidjeti i osjetiti kako se odvija svakodnevni rad učenika razredne nastave, promatrala i opažala rad s potencijalno darovitim učenicima, ali uočila provođenje inkluzije učenika, proučila školsku dokumentaciju, organizaciju razrednog odjela, suradnju učitelja i roditelja,  a kroz iskustvo i razmjene znanja i vještina s europskim kolegama ojačala svoje profesionalne kompetencije. Kolegice iz razredne nastave pokazale su interes dolaska u našu školu i sudjelovanju  u jobshadowingu u sklopu Erasmus programa.

Privitak: Erasmus Šumperk 2024.

Fotografije možete pogledati u galeriji: Erasmus Šumperk 2024.


0 Comments

Odgovori

Avatar placeholder

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)