Noć muzeja u učionici ili maštom putujemo u prošlost

Svake godine sa svojim učenicima obilježavam nacionalnu manifestaciju „Noć muzeja“ koje organizira Hrvatsko muzejsko društvo.

Cilj mi je proces spoznavanja učenicima učiniti zanimljivijim i drugačijim. Primjenjujem istraživačko učenje, jer djeca su prirodno znatiželjna pa takvim načinom učenja potičem njihovu unutrašnju motivaciju, a njihovi rezultati pokazuju da na taj način uče učinkovitije i lakše pamte. Kako su zajedno već četiri godine imaju i zajedničku bližu prošlost. Prisjetili smo se naših razrednih istraživačkih aktivnosti povodom poučne manifestacije u prethodnim nastavnim godinama.

 „Digitalna noć muzeja 2021.“

Razredna virtualna izložba 2. a r., 2020./2021.

Učenici su istražili sačuvanu baštinu svoje obitelji, predmete iz prošlosti svojeg zavičaja, a koje su sačuvali njihovi preci. Zajedno s bakama i djedovima spoznavali su način života svojih predaka. Samostalno su fotografirali, istražili važne podatke o pojedinom predmetu iz prošlosti, opisali njegovu svrhu te približnu starost.

Poveznica za virtualnu izložbu

https://padlet.com/suzanahergotic2/digitalna-no-muzeja-virtualna-izlo-ba-2-a-r-o-antun-nem-i-go-urndk210v6tg0os8

„Noć muzeja-između stvarnog i digitalnog 2022.“

Razredna virtualna izložba „Čarolija igračaka iz prošlosti“, 3. a r., 2021./ 2022.

Učenici su istraživali temu putem interneta, enciklopedija i usmenim prenošenjem informacija. Istražili su gdje je pronađena prva igračka, s kakvim igračkama su se igrali njihovi djedovi, bake i roditelji. Naučili su kako se priprema izložba i katalog.

Poveznica za virtualnu izložbu:

https://read.bookcreator.com/w2vxiaFc4rxoED1a0A-S-d41gJXe-5odR1MPCgg5U5Y/Y2BfT0MARJ2FBwDL3rk2PQ

Ove nastavne godine odlučili smo saznati više o kulturnoj baštini-običajima u našem zavičaju. Predložila sam učenicima da pozovemo u razred bake ili djedove koji bi nam mogli pomoći u istraživanju. S radošću smo dočekali dvije bake koje su se odazvale. Učenici su pozorno slušali svaku baku. Pričale su o običajima njihovih obitelji u prošlosti, kako su provodili svoje slobodno vrijeme, kako su se igrali. Učenici su bili izrazito znatiželjni, svi su željeli postaviti pitanje, a odgovore su zapisivali. Saznali su kako u prošlosti bake i djedovi nisu imali mnogo igračaka, nisu svi stanovnici imali ni televizor pa su djeca u prošlosti svoje slobodno vrijeme najčešće provodila, vani, na dvorištu. U našem gradu u prošlosti nije bilo mnogo ulica, zgrada pa ni automobila i djeca su se mogla bezbrižnije igrati na obližnjim livadama. Kasnije su na prostoru livada izgrađene zgrade. Voljeli su se igrati „Skrivača“ i „Lovača“, „Ide majka s kolodvora“, vozili se biciklima, a za vrijeme trajanja zime sanjkali, grudali, pravili snjegoviće, ali i pomagali roditeljima u poljskim radovima, sami oblikovali, šivali krpene lutke i krpene lopte. Bake su učenicima pripovijedale o običajima u zavičaju: kako se obitelj pripremala za Božić i običaju „Maškara“.

Nakon što su nam bake ispričale zanimljivosti iz prošlosti njihova djetinjstva, učenicima sam pokušala dočarati aktivnosti učenika iz davne prošlosti. U aktivnost se uključila i učiteljica Glazbene kulture Irena Falat s kojom su učenici otpjevali tradicijske napjeve.

Iz prirode i društva učenici su učili što je energija, saznali da je naš znanstvenik Nikola Tesla izuzetno mnogo pridonio razvoju prijenosa i uporabe električne energije. Također su shvatili kako u prošlosti nisu svi bili u mogućnosti koristiti se električnom energijom, kao što je to danas.

Intervencijom u prostoru nastojala sam da učenicima radno okruženje bude što sličnije prošlosti. U davnoj prošlosti učenici su domaće zadaće pisali nalivperima i tušem uz svijeće ili petrolejke-svjetiljke. Učenici 4. a r. također su toga dana prvi puta pisali nalivperom i tušem, ali uz svijeće. Mogli su izabrati nekoliko tema: običaj našeg zavičaja kojeg održava i čuva od zaborava njihova obitelj, zanimljiv događaj iz prošlosti ili o doseljenju svoje obitelji u naš zavičaj. Pomogli smo učenicima upaliti svijeće. Nakon što sam ugasila električnu svjetlost, nastao je tajac, a onda smijeh i čuđenje. Prionuli su pisanju. Bilo je svakakvih zgoda u pisanju nalivperom i tušem: prvo nespretno, ali ustrajno i pažljivo pisanje. Učenici su bili uzbuđeni i veseli. Samostalno su otkrili kako način pisanja zadaća u prošlosti nije bio ni malo lak, a pisanje uz svijeće ili petrolejsku svjetiljku iziskivalo je posebnu pažnju radi mogućih opasnosti. Procijenili su, zajedno se složili i utvrdili da unatoč zahtjevnom načinu života u prošlosti, život naših predaka bio je baš zanimljiv i zabavan. Našim gošćama gđi Jadranki Ferenc-Ledić i zahvalili smo se pljeskom i pisanim Zahvalnicama.

Učenici su bili tužni kad je školsko zvono najavilo kraj nastavnog sata. Pospremanje radnog pribora, gašenje svijeća iziskivalo je duže vrijeme. Žurno su krenuli na sat Informatike.

U istom danu učenici su pisali nalivperom i uz svijeće, a nastavni sat kasnije tijekom Informatike učenici su učili o sigurnosti na internetu.

Maštom, perom, tušem i svijećom otišli smo u davnu prošlost, a školsko zvono prenulo nas i vratilo u sadašnjost!            

Za one koji žele znati više, otkrili smo.

Iz prirode i društva saznali su o počecima električne energije u Hrvatskoj, učili su o znanstveniku Nikoli Tesli. Zanimljivost o počecima električne struje saznajemo putem interneta.

"Gradska električna centrala i plinara u Koprivnici bila je od 1925., prva trafostanica 1948. za niskonaponsku koprivničku mrežu, ali i tada u to doba nisu baš sva kućanstva imala električnu struju."

"Prvi naziv elektrana bio je Gradska plinara i munjara u Koprivnici. Probni pogon prvog pogonskog stroja i prvog generatora trofazne izmjenične struje završio 30. rujna 1925., a 1. listopada 1925. godine elektrana je krenula u normalni pogon. Osvjetljavale su se samo pojedine ulice grada kao prve žarulje javne rasvjete. Malobrojni potrošači dobili su izmjeničnu električnu struju."

O prošlosti hrvatskog školstva i počecima nastave u našoj školi možete saznati s web-stranica:

a) https://www.hsmuzej.hr/lenta_vremena_01.html

b) https://povijest.net/poceci-koprivnicke-gimnazije/

Naše aktivnosti smo oblikovali i digitalnim video prikazom: https://flip.com/s/LmDYsNooP7ey

 

Suzana Hergotić, učiteljica