Najljepše je kad smo zajedno

U kontekstu Godine čitanja koju je proglasila Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 30. prosinca 2020. i na taj način podržala prijedlog Ministarstva kulture i medija da se 2021. godina proglasi Godinom čitanja samo je ojačalo moj cilj da u 2. razredu ove školske godine kroz razredni kurikulum planiram projekt vezan uz poticanje čitanja.

Čitanje je složeni proces koji se usvaja i posljedica je kulturološke obrazovne i socijalne sredine. Nastojim zainteresirati djecu zanimljivim metodičko-didaktičkim oblicima i postupcima u kojima se dijete osjeća radosno i prirodno te razvijam njihovo samopouzdanje i odgovornost za rad.

Na stranicama eTwinning platforme pronašla sam odličan cjelogodišnji projekt naziva „Uz čitanje riječi rastu / Words grow by reading“ te sam isti uvrstila i u godišnji kurikulum. Projekt su osmislile i organizirale učiteljice Ljiljana Marinjak, Monika Mužar Kos i Marija Bulut Lukačević. Na eTwining platformi projekta učitelji su formirali svoje stranice razreda. U posebne datoteke umetali različite materijale, video snimke i fotografije.

Uz predložene prigodne datume, osmislila sam integriranu nastavu vezanu za kulturološko sociološko tematiku. Učenici su rješavali stvaralačke zadatke na njima zanimljiv način i prema vlastitome interesu, izražavali su osobni doživljaj nakon slušanja/čitanja književnog djela. Neke od provedenih aktivnosti: stvaranje senzornih slika nakon pročitanoga, ilustracija glavnih likova i nove naslovnice, dramski postupci u nastavi, osmišljavanje stihova o glavnom liku ili bajci, izrada malih lutkarskih kazališta i oblikovanje štapnih lutaka, dramatizacija; učenici su upoznali zanimanje poštar-dolazak djelatnika poštara i razgovor s njima; učenici su istraživali europsku zemlju Češku jer se u njenim gradovima odvijala radnja „Poštarske bajke“ Karela Čapeka, učenici su istraživali prava djece u pročitanim književnim djelima, učenici su osmislili matematičke zadatke s likovima iz priča.

„Lektira iz vrećice“

Učenicima je bila zanimljiva lektira na drugačiji način: „Priča iz vrećice“ uz knjigu „Stanari u slonu“ Dubravka Horvatića. Na prednju stranu papirnate vrećice učenici su zalijepili oslikanu naslovnicu pročitane bajke te napisali naslov i ime pisca. Na suprotnoj strani papirnate vrećice učenici su napravili umnu mapu: glavni likovi i osobine likova, mjesto radnje, problem priče i dr. Na bočnim stranama napisali su bilješke o piscu i preporuku procjene pročitanoga. Učenici su u vrećicu stavili do 10 predmeta uz pomoću kojih su prepričati djelo ili koji prema njihovom mišljenju imaju veze s pročitanim. Tako su nastale nove priče, drugačiji završetak priče.

„Pizza lektira“

Učenici su imali zadatak za rad kod kuće, a upute su dobili putem Microsoft Office Teams-a (razredna grupa) te su obavljene zadatke prezentirali na satu lektire u obliku „ Pizza lektira“ nakon čitanja „Poštarske bajke“ Karela Čapeka. Učenici su od papira izrezali krug, a taj isti podijelili na šest jednakih dijelova. Na svakom dijelu kruga bio je zadatak koji su učenici trebali riješiti. Na poklopac pizza kutije zalijepili su ilustraciju naslovnice bajke „Poštarska bajka“ Karela Čapeka.

Uz pročitanu knjigu, slikovnicu ili bajku oblikovala sam i digitalne interaktivne zadatke.

Obilježili smo prigodne datume: Međunarodni dan pismenosti – 8.rujna. Mjesec hrvatske knjige (15. Listopada – 15. Studenog). Svjetski dan čitanja naglas – 3. veljača. Svjetski dan pripovijedanja bajki – 26.veljače. Noć sa Andersenom – 27.ožujka. Međunarodni dan dječje knjige – 2.travnja. Dan hrvatske knjige – 22.travnja. Svjetski dan knjige i autorskih prava – 23.travnja.

Dan hrvatske knjige – 22.travnja obilježili smo čitajuću slikovnicu hrvatske dječje spisateljice, naše sugrađanke, Ivone Šajatović: „ Čarobnjak Panjak i ptica Čupalica“.

Izvan popisa naslova učenici su pročitali i slikovnicu povodom „Noć knjige 2021“ „Magdalenina knjižnica na kotačima" književnice Željke Horvat-Vukelje, također su mogli čitati prema svojem izboru bajku, priču, slikovnicu ili strip. Nakon što su pročitali bajku, priču, slikovnicu ili strip pripremili su umnu mapu prema predlošku o pročitanome i preporuku suučenicima u obliku prezentacija, video snimke, plakata i bilješke u pisankama.

Posebna radost bila je zajednička aktivnost s učenicima 2. c razreda OŠ „Antun Gustav Matoš“ iz Zagreba učiteljicom Luciom Matas. Učenici su uz lektiru „Poštarska bajka“, Karela Čapeka učili i pisati pisma. Pisma su pisali svojim vršnjacima iz Zagreba i veselili se njihovim odgovorima, a poslije smo organizirale zajednički videokonferencijski nastavni sat.

U mjesecu svibnju i lipnju realizirala sam izvanučioničku nastavu. U gradskom parku učenici su glasno čitali priču napisanu u obliku stihova, „Pismo iz Zelengrada“, Nevenke Videk. U suradnji s roditeljima organizirala sam i čitanje ispod zvijezda na gradskim bedemima. Učenici su glasno čitali odabrane ulomke iz knjige po njihovom izboru, a poslije čitanja iznijeli mišljenje o pročitanome. Ohrabrenje su dali roditelji pljeskom i podrškom "Bravooo!“ U suradnji s „Astronomskim društvom Koprivnica“ organizirala sam promatranje Mjeseca putem teleskopa, nakon aktivnosti čitanja, a to ih je posebno oduševilo. Učenici su proveli i evaluaciju eTwinning projekta putem Google obrasca, a snimila sam u suradnji s roditeljima i video ili zvučne zapise o tome koja od provedenih aktivnosti ih je najviše zainteresirala?

Diseminaciju eTwinning projekta prema kojem se projektne aktivnosti predstavljaju školi, lokalnoj ili široj javnosti tijekom provedbe i nakon provedbe provedena je objavama na web stranici škole, informiranje roditelja: prikaz kroz cijelu školsku godinu i završetak projekta putem viber grupe – 2. a razreda i roditeljskoga sastanka, objava putem razrednoga Microsoft Office Teams-a 2. a razreda, društvenih mreža zatvorenih stručnih grupa učitelja Facebook: „Kreativni pristup lektiri“, Facebook: „Uz čitanje riječi rastu / Words grow by reading“, eTwinspace, tisak „Glas Podravine i Prigorja“ te su učenici predstavili javnosti što se njima najviše svidjelo u eTwinning projektu putem Radia Koprivnice u dječjoj emisiji „Zvon“.

Suzana Hergotić, učiteljica mentor

1

2

3

4

6

7

8

9

10

11

Humanost se uči!

„Što mi možemo učiniti? Učiteljice, kako možemo pomoći vršnjacima?“, pitali su učenici nakon tužnih događaja i posljedica izazvanih potresom na području Banovine.

Putem Facebook grupe „Učitelji za učitelje Banovine“ koju su osnovali učitelji, poslala sam upit mogu li dobiti kontakt škole s područja razorenoga zemljotresom. Dobila sam kontakt učiteljice Valentine Perković Žugaj, OŠ „Glina“, PŠ Maja, 2. razred. U dogovoru s roditeljima krenuli smo u prikupljanje školskoga pribora, dječjih knjiga za čitanje, bilježnica, edukativnih dječjih igrica. Učenici su donosili šarene vrećice pune ljubavi za svoje vršnjake u Glini. 27 malih humanitaraca za svoje vršnjake!

U četvrtak, 17. lipnja s predstavnicima roditelja krenula sam, automobilom, na put do PŠ „Maja“. Prvo smo posjetili Osnovnu školu „ Glina“ okruženu zelenilom i obnovljenu nakon potresa. Otvorena srca dočekala nas je Robertina Štajdohar ravnateljica škole. Ispričala nam je kako su učenici, roditelji i djelatnici škole, građani s područja Gline proživjeli traumatične trenutke prouzročene potresom i pokazala nam obnovljenu školu.

Put prema PŠ „Maja“ bio je kratak. Zadivljeni bogatstvom zelenih šuma, prekrasnom prirodom koju okružuje PŠ „Maja“ dočekale su nas divne učiteljice PŠ“ Maja“. Budući PŠ „Maja“ ima 27 učenika, darove koje su učenici 2. a s roditeljima prikupili namijenjeni su svim učenicima PŠ Maja. Priča o životu krenula je spontano s učiteljicama i predstavnicima roditelja Hrvojem Samardžićem i Mariom Bogomolecom. Upoznali smo hrabre, divne i požrtvovne učiteljice koje su nam pokazale nakon potresa obnovljenu školsku zgradu, unutrašnjost škole koju su zajedno kreativno uredile, oslikale zidove likovima animiranih filmova i srdačno zahvalile učenicima i roditeljima za provedenu akciju. Učiteljice smo pozvali u posjet našem gradu, Podravini zajedno s učenicima. Ljubaznost, toplina srca, hrabrost i pozitivna energija ravnateljice škole i svih učiteljica i učitelja oplemenila su nas.

Učenici, roditelji i učiteljica 2. a r. Suzana Hergotić

1

2

3

4

5

6