Savjeti školskog psihologa - Učenje na vrijeme

Učenje za vrijeme Škole na daljinu - podrška djeci i roditeljima

1. Učenici su doživjeli težak gubitak dosadašnje svakodnevne rutine i navika. Škola traje, a oni su kod kuće. Ta činjenica značajno otežava njihovu motivaciju (kod nekih učenika veoma izraženo) za dnevno izvršavanje online školskih obveza. Potrebno je dosljedno i strpljivo učenicima (roditeljima) slati poruku da redovita nastava traje, ali da se odvija na drugačiji način.

2. Online izvršavanje školskih obveza od kuće, pogoduje značajnom razvoju fenomena odgađanja izvršavanja školskih obveza. Posljedica odgađanja je gomilanje neizvršenih zadataka, a krajnji rezultat je dodatna uznemirenost i tjeskoba kod učenika (roditelja, učitelja).

3. Potrebno je učenicima pomoći da razvijaju nove navike i svakodnevne rutine (planiranje i organiziranje učenja) u online okruženju. Važno je znati da je razvijanje navika i rutina dugotrajni (višemjesečni) proces. Uloga roditelja (učitelja) u višim razredima je da savjetuju i daju podršku, a učenici sami planiraju svoj rad. U nižim razredima roditelji (učitelji) i pomažu djeci (učenicima), dajući konkretne smjernice za planiranje i organizaciju rada.

4. Učenik prvo treba zapisati svoje nove svakodnevne fiksne obveze (nastava na TV/internet, online komunikacija s učiteljima, samostalno učenje, pisanje domaće zadaće, slanje povratne informacije učiteljima).

5. Pored zapisanih svakodnevnih fiksnih obveza upisuje se točno vrijeme izvršavanja pojedine aktivnosti (primjer: …danas ću od – do sati raditi domaću zadaću iz matematike, str….).

6. Nakon 45 minuta učenja (+/- 10 minuta) potrebno je uvijek napraviti malu pauzu od 10 minuta (ostaviti tablet i mobitel, ustati, prošetati se, udahnuti svježeg zraka). Nakon 2 do 3 sata učenja potrebno je uvijek napraviti veliku pauzu od 1 do 2 sata (to je učenikovo osobno vrijeme, nagrada za dobro izvršenu školsku obvezu, druženje s obitelji).

7. Aktivnosti, navike i rutine koje se nisu promijenile treba provoditi kao i prije. To su vrijeme za spavanje, osobna higijena, tjelesne aktivnosti i igra, uravnotežena prehrana.

8. Plan treba postaviti na vidljivo mjesto. Dobro je uočiti da je to plan koji je podložan promjenama. Naučiti dijete da napravi realan i izvediv plan zahtijeva mnogo vremena i vježbe.

9. Prostor za online nastavu kod kuće je isti kao i prije. Tu se ništa ne mijenja. Postoji stalno mjesto za učenje kod kuće, treba raditi za radnim stolom (ponekad ustati), što više koristiti prirodno svjetlo, često odmoriti oči od tableta/mobitela, ugodna temperatura (21˚C), redovito provjetravati sobu, ne slušati glazbu koja odvlači pažnju, uredan radni stol sa svim potrebnim priborom za rad.

10. Održavanje mentalnog zdravlja učenika u vrijeme krizne, po život opasne situacije je posebno važno (bavljenje dosadašnjim hobijima i osmišljavanje novih, ugodne aktivnosti s ukućanima i obavljanje kućnih aktivnosti u skladu s dobi učenika, online druženje s prijateljima).

(Izvor: Društvo za psihološku pomoć, Juras, Bandić, Zagreb, ožujak 2020.)

Srdačno Vas pozdravljam. Čuvajte sebe i svoje najmilije.

Mamče Ilić, školski psiholog