NATJEČAJI

Erasmus+, na crnom, cvjetnom otoku

 Vrijeme u kojem živimo utječe na način življenja. Učestale promjene, povećana količina obveza, preveliki zahtjevi na pojedinca, manje vremena za odmor i zabavu neki su od čimbenika koji povećavaju količinu svakodnevnog stresa i utječu na interakcije u društvu.

Također, niti dvije godine prisilne socijalne izolacije i blokade, narativ straha i neizvjesnosti nisu povoljno utjecali na psihofizička stanja djece i odraslih te komunikaciju.

Sa željom povećanja razumijevanja i poboljšanja procesa koji ometaju harmoniju i ravnotežu u školi te doprinosa kreiranju zdravog, nenasilnog i podupirućeg školskog okruženja, ravnateljica Škole se odlučila o ovoj temi dodatno educirati u okviru Erasmus+ programa u kojem je škola Antun Nemčić Gostovinski godinama vrlo aktivna.

7

Organizator tečaja, ELA - Erasmus Learning Academy Bologna, je trening centar koji podupire inovacije, modernizaciju i internacionalizaciju obrazovanja. Njihova je misija poticati izvrsnost u obrazovanju i osposobljavanju učitelja te davanje podrške iskustvima mobilnosti za učenje radi poboljšanja njihovih kompetencija. Voditeljica je bila mlada i nadahnuta Valeria Di Bella, magistra moderne književnosti, europske kulture i lingvističkih znanosti te didaktike.

Globalni corona management negativno je utjecao na sve ekonomije, pa posljedice nisu zaobišle niti ovu tvrtku, koja se morala transformirati, a bilo je i otpuštanja zaposlenika. Zbog toga se planirani 14 dnevni tečaj sadržaja Upravljanje stresom, prevencija bullyinga i socijalno-emocionalno učenje u gradu Bologna u Italiji transformirao u 7 dnevni tečaj: Kako zaustaviti bullying i cyberbullying u školi i kako razvijati socijalno emocionalno učenje.

Budući da je ulazak u Italiju bio strogo ograničen, tečaj se održao u gradu Puerto de la Cruz na sjeveru otoka Tenerife, najudaljenijeg dijela španjolske države. Prvotno nezadovoljstvo zbog nemogućnosti edukacije i s područja upravljanja stresom zamijenio je izazov nepoznate ali atraktivne alternativne destinacije na udaljenom otoku.

Putovanje na sam otok je moguće avionom, a udaljenost od oko 4000 km može se pomnim planiranjem realizirati unutar desetak sati do jednog dana.

           Tenerife je najveći od sedam kanarskih otoka vulkanskog porijekla, smješten 300 km zapadno od Afrike i administrativno pripada Španjolskoj. Glavni je grad luka Santa Cruz.

Ovaj, od vulkanske lave, crni otok ima toplu tropsku klimu, temperature su zimi između 18 i 24 C, a ljeti između 24 i 30 C. Sjeverni dio otoka je malo hladniji s više padalina i bujnijom vegetacijom kojom dominiraju palme i plantaže banana.Jug je sunčaniji, a krajolik zbog pijeska, prašine i kaktusa nalikuje meksičkom. Otok godišnje primi više od 12 milijuna turista. Ljudi su izuzetno ljubazni, poreza nema ili je vrlo nizak pa je život ugodan, a cijene su i nama prihvatljive. Osim osobitog krajobraza te očaravajuće flore i faune koji plijeni dah i hrana je vrlo ukusna, jede se puno ribe izuzetna okusa i tropskog voća, naročito papaje.

Prirodne ljepote i osobitosti otoka nemoguće je ukratko opisati, tamo treba otputovati. Na njemu je i najviši vrh Španjolske, u stvari vulkan El Teide.

Starosjedioci Tenerifa, izuzetan narod Guanches, su „izumrli“, najvjerojatnije dugim ratovanjem istrebljeni ili su se prema predanju, zbog nadmoći kolonizatora, bacili sa stijena. Vrijedi istražiti njihovu tajnovitu kulturu.

Grad Puerto de la Cruz nalazi se na sjevernom dijelu otoka Tenerife. Ime nosi zbog križeva koji su postavljani na kuće u spomen na nestale pomorce.

Zauzima istaknuto mjesto u povijesti otoka zbog jake izvozne ekonomije, velike trgovačke i poslovne migracije koju su uspostavili europski kolonizatori, čineći Puerto kozmopolitskim gradom. Počeci grada datiraju iz ranog 16. stoljeća a danas je to divan turistički grad s brojnim parkovima i botaničkim vrtovima. U njemu je puno povijesnih i arhitektonski posebnih građevina, crkava, utvrda s topovima, šetnica, muzeja, ljupkih trgovina i restorana.

Ne može se, ne spomenuti predivne, Lago Martiánez bazene koje je izgradio je i projektirao poznati kanarski arhitekt César Manrique. Projekt el Lago mješavina je Manriqueove vizije i lokalnih elemenata, poput stijena od lave, tornjića, palisada i pogleda na ocean s puno vulkanskih stijena, u kojima prevladavaju četiri boje prirode: bijela, zelena, smeđa i plava.

Ništa u ovom kompleksu nije rezultat slučajnosti, a umjetnik je imao dosta problema u ostvarivanju svoje vizije, zbog nerazumijevanju političara.

Unutar kompleksa su i ogromne skulpture sa simboličkim značenjem napravljene od neiskorištenog željeza ribarskih brodova.

Prekrasna je i instalacija "Las Raíces Al Cielo" (Korijenje do neba) u kojoj su stabla eukaliptusa posađena naopako. Na taj način može se uživati ​​u korijenju, dijelovima drveća koji se često ne vide i zanemaruju, a koje je vrlo važno, bez kojih se teško može vidjeti veličanstvenost samog stabla... jer, uvijek je nešto skriveno, što sve opravdava…

U tom divnom okruženju realiziran je program tečaja u kojem je uz teorijski i praktični dio uključen i razgled i upoznavanje povijesti grada te obilazak okolnih pitoresknih gradića, nebrojenih prirodnih znamenitosti te vulkana El Teide.

Krajobraz oko vulkana u Nacionalnom parku Teide, pod zaštitom UNESCO -a, nalikuje na površinu Marsa, a autohtoni kanarski borovi mogu preživjeti ljetne požare i erupcije jer gore samo izvana te se nakon požara mogu oporaviti. Puno je endema, a ponos Tenerifa je El Drago Milenario, 150 tona teško stablo zmajevca (Dracaena draco) za koje se procjenjuje da je staro između 800 i 1000 godina.

Tema edukacije bili su oblici zlostavljanja, čimbenici rizika, dugoročni učinci na žrtve i nasilnike, empatija i emocionalna inteligencija, osnovni pojmovi i principi prevencije nasilja što se realiziralo brojnim interaktivnim vježbama, predavanjem, razmjenom iskustva i radionicama.

Sudionici nakon tečaja razviju povećanu sposobnost prepoznavanja ponašanja zlostavljanja, povišenu svijest o utjecaju zlostavljanja na emocije, povećanu sposobnost razvoja i provođenja plana školske politike za rješavanje problema i sprječavanje vršnjačkog nasilja u školi.

Prezentirani su elementi i tipovi bullyinga te efikasni načini prevencije vršnjačkog zlostavljanja.

Važno je u suradnji s roditeljima i lokalnom zajednicom graditi zdrave temelje u ustanovi, izgraditi i živjeti kvalitetan sustav vrijednosti, provoditi ranu intervenciju te intenzivno raditi s nasilnikom i žrtvom.

Poseban naglasak bio je na socijalno-emocionalnom učenju.

Prikazano je puno metoda koje se mogu primijeniti u razredu, ostvarena je intenzivna razmjena iskustava te usporedba s praksom drugih zemalja. Tijekom organizacije i provedbe mobilnosti razvijane su i digitalne, organizacijske, financijske i administrativne kompetencije uz striktno pridržavanje anticovid mjera.

Ukupno je bilo osam sudionika iz Finske, Njemačke, Mađarske i Hrvatske, različitih struka, djelokruga rada i iskustva pa je bilo vrlo zanimljivo raditi zajedno.

Divno je sudjelovati u ovakvim oblicima stručnog usavršavanja jer svaka Erasmus mobilnost, uz stručno usavršavanje, doprinosi uranjanju u drugu kulturu, njenom boljem razumijevanju, razvoju samopouzdanja povezivanje s kolegama iz drugih zemalja, financijsku potporu iz europskih fondova.

U školi je u okviru diseminacije održano predavanje i iskustvena radionica Facebull, a niz zanimljivih alata za rad s učenicima na temu bullying, cyberbullyinga i socijalno-emocionalnog učenja bit prikazano na radionicama u školi koje će biti ponuđene i zainteresiranim stručnim suradnicima županijskih škola.

Gordana Gazdić-Buhanec, mag.biol.

1

2

3

4

5

6

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22