Teach, Learn and Quality – strukturirani seminar, sažetak

Kao ravnateljica škole odabrala sam ovaj tečaj radi stjecanja dodatnih kompetencija koja će omogućiti razvoj i implementaciju sustava kvalitete te dodavanje europske dimenzije našoj školi. Bila sam ponukana i rezultatima istraživanja koja su pokazala da postoji značajna korelacija između trajanja i kvalitete obrazovanja i ekonomskog rasta (Hall, 2002; OECD, 2001; Bassani and Scarpetta, 2001) pa smatram da svatko iz sustava mora doprinjeti razvoju kvalitete.

Kondenzirani tečaj o učenju, poučavanju i kvaliteti u obrazovanju organizirala je Eekhout Academy iz Belgije u suradnji s ALMADAFORMA, School’s Training Centre of Almada, Portugal. Predavači iz Belgije, Portugala i Indije upoznali su 30 sudionika iz Belgije, Litve, Češke i Hrvatske s nekoliko sustava upravljanja kvalitetom te situacijom u europskim školama, rezultatima novijih istraživanja s područja učenja i poučavanja kao i primjerima uspješnih strategija poučavanja. Naglasak seminara bio je na profesionalnom razvoju učitelja, strateškom dugoročnom i kratkoročnom planiranju, izradi akcijskih planova, timskom radu, načinima definiranja ciljeva, modelima i načinima realizacije, evaluacije i validacije procesa u školi s ciljem osiguravanja kvalitete obrazovnih i ostalih procesa u školi. Višednevno proučavanje različitih sustava kvaliteta omogućilo nam je da na kraju napravimo primjeren, provediv i svrsishodan strateški plan jedne željene aktivnosti za ustanovu koju predstavljamo.

Tijekom boravka posjetili smo tipično portugalsko ribarsko selo, jedan nacionalni park, te poslušali koncert fado glazbe i u svojem aranžmanu razgledali Lisabon.

Sa sadržajima stručnog usavršavanja upoznat ću članove stručnih vijeća škole i šire. Kroz prezentacije, radionice i konkretne planove našu školsku praksu obogatit ćemo novim nastavnim tehnologijama, saznanjima i sadržajima te ustrojiti inovativan interni sustav kvalitete. Članovi školskog Erasmus+ Perpetuum Mobile tima već su zajednički sadržajno osmisli Europski kutak u školi.

Mobilnost, bez obzira na visoke cijenu tečaja, ocjenjujem ocjenom odličan zbog sadržaja, organizacije, lokacije te znanja i kompetencija koje smo tamo stekli, a Portugal kao zemlju koja svaki puta pruži istinsku i toplu dobrodošlicu i ugodan boravak u njoj.

O tečaju

Organizator tečaja Eekhout Akademija u šestodnevnom tečaju nudi interaktivne edukativne sadržaje usmjerene na važnosti uključivanja cjelokupnog školskog osoblja i školskog tima u uspostavu i razvoj kvalitete škole. Pristup kvaliteti sagledava se s tri, međusobno povezana i ovisna aspekta:

    - Strukturu plana kvalitete ,

    - Ljudske resurse i

    - Ulogu školskog tima.

Obrazovna kvaliteta postiže se jedino trajnom edukacijom i aktivnim uključivanjem svih članova školskog tima u procese kvalitativne promjene. Bez punog sudjelovanja svih članova, ostvarivanje željenog stupnja kvalitete je upitno.
Osim toga, jedan od ciljeva ovog međunarodnog tečaja je odgovoriti na pitanje kako započeti i razviti plan upravljanja kvalitetom.
Također date su smjernice o tome kako oživotvoriti potrebu za uvođenjem sustava kvalitete u ustanovi s fokusom na razvijanje internih strategija kako bi plan upravljanja kvalitetom bio operativan.

Organizator želi doprinijeti osnaživanju škola, centara za obuku i ustanova za obrazovanje odraslih kao edukativnih ustanova.
Tečaj daje uvid u metodologiju i vještine potrebne za postizanje tog cilja.
Tijekom tečaja polaznici upoznaju metode koje im omogućuju uspostavu vlastitog sustava kvalitete.


Tijek tečaja

Costa da Caparica

 

1. dan - 14. svibnja 2017., nedjelja

Registracija sudionika

Uvodna prezentacija „Širi pogled na kvalitetu u sustavu obrazovanja“

Prezentacija je raspravila definiciju i koncept kvalitete u obrazovanju, informaciju o holističkom pristupu obrazovanju, sažetak i pregled trenutne situacije u europskim obrazovnim sustavima.

Sudionici su se međusobno upoznali u neformalnom druženju prilikom posjete ribarskom selu i večere dobrodošlice.

 

2. dan - 15. svibnja 2017., ponedjeljak

Prezentacija: Uvod u EFQM model, struktura sustava kvalitete

EFQM model izvrsnosti predstavlja sustavni, integrirani i trajni pristup poboljšanju organizacije i postupno ostvarenje poslovne izvrsnosti.

Obuhvaća devet kriterija, prvih je pet - što i kako organizacija radi: vodstvo, vizija i misija škole, zaposlenici, partnerstava i resursi te pedagoški i didaktički postupci i ostalih četiri koji obuhvaćaju učenička postignuća, rezultate rada, postignuća zaposlenika, društveni status i rezultate vizije, misije i etosa škole.

Osnovna načela i ishodi izvrsnosti su dodana vrijednost za učenike, roditelje, zaposlenike, društvo, kreiranje održive budućnosti (vještine i kompetencije za 21 stoljeće), jačanje učinkovitosti ustanove, kreativnost i korištenje inovacija, inspirirano ivizionarsko vođenje ustanove s integritetom, agilno upravljanje, postizanje uspjeha zahvaljujući vještinama i kompetencijama zaposlenika i održavanju izvanrednih rezultata.

Predavanja i radionice, refleksije „Ciklički pristup kvaliteti obrazovanja – PDCA model

( Plan, Do, Check, Act)

Tijekom cjelodnevnog interaktivnog predavanja, u kojem su sudionici između ostaloga analizirali prethodno pripremljene podatke o svojim ustanovama, predstavljeni su nam različiti pristupi sustavnog rada na poboljšanju kvalitete korištenjem različitih analitičkih i strateških postupaka.

Težište je bilo na predstavljanju metodologija planiranja i realizacije.

Za analizu postojeće situacije predložena je, u našem sustavu korištena, SWOT analiza (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) dok se ciljevi mogu odrediti SMARTI metodom ( Smart, Measurable, Achievable, Realistic, Timebound, Inspiring). Prikazan nam je i RADAR princip ( Results, Approaches, Deploy, Asses, Review), te za odgovor na pitanje – Što vam je u fokusu? predloženi su različiti modeli pristupa: SOAR metoda ( Strenghts, Opportunities, Aspirations, Results), 4 D's ( Discovery, Dream, Design, Destiny), IMAR ciklus (Inspire, Mobilise, Appreciate, Reflect) te utjecaj ljudskog faktora na cijeli proces.

 

3. dan - 16. svibnja 2017., utorak

Predavanja:

„Faza djelovanja“

Sudionicima je predstavljen koncept faze djelovanja, načina izbora prioriteta i fokusiranja na potrebe ustanove, uvažavajući pokazatelje da je ustanovama na raspolaganju samo 15% radnog vremena za nove inicijative, odnosno 5% raspoloživog vremena koje se može rasporediti za razvoj kvalitete i inovacija i maksimalne integracije noviteta.

Upoznali smo i zanimljivo Paretovo pravilo da se, ako su dobro određeni prioriteti, s 20% truda može postići 80% efikasnosti : ).

Poučeni smo i kako odrediti prioritete i redoslijed realizacije, kako napraviti strukturu akcijskog plana po SMARTI principu, ne zaboravljajući osnovnu zadaću obrazovnog sustava, a to je učenje, poučavanje i naravno uspjeh na kraju.

„Faza provjere“

Predstavljeni su poznati instrumentariji koji se koriste za vrednovanje obrazovnih institucija i ishoda učenja, prikazane su metode i preporuke u ovoj fazi djelovanja na poboljšanju kvalitete ustanove.

Izrada vlastitog akcijskog plana:

Na kraju dana, sudionici su dobili zadatak da na temelju „domaće zadaće“ , prethodno pripremljenih materijala koje su donijeli na seminar, i predloženih metoda rada počnu izrađivati akcijski plan za jednu aktivnost koju žele realizirati ili popraviti u svojoj ustanovi.

 

4. dan - 17. svibnja 2017. , srijeda

Rad u skupinama na izradi akcijskog plana – u jutarnjim satima

Vođena pješačka tura Lisabonom ( opcionalno) - poslijepodne

 

5. dan - 18. svibnja 2017., četvrtak

„Učenje i poučavanje“

„Strategije poučavanja koje čine poučavanje snažnim“

Predstavljeni su nam rezultati istraživanja Roberta Marzana, Helen Timperly i Nancy Dane u opsežnoj prezentaciji te uručeni priručnici za daljnje samostalno učenje.

Radni dan je nastavljen izradom vlastitog akcijskog plana.

Na kraju dana organiziran je posjet spomeniku Cristo Rei, 25 metara nižoj replici Kristova spomenika iz Rija, razgled lisabonskog mosta i ribarskog sela Almada Velha .

Oproštajna večera bila je u tipičnom portugalskom restoranu uz fado glazbu, u mjestu Cacilhas na obali rijeke Tejo.

 

6. dan - 19. svibnja 2017., petak

Prezentacija akcijskih planova sudionika

Predstavljanje škola i država sudionika

Evaluacija, dodjela certifikata i završetak seminara

O Portugalu

Portugal je prekrasna zemlja s najstarijom granicom u Europi koja s graniči samo sa Španjolskom i Atlantikom na krajnjem zapadu Starog kontinenta. U Portugalu ima 10,4 milijuna stanovnika, govore portugalski, peti jezik po zastupljenosti na internetu. Nekoć vrlo bogata trgovačka zemlja brojnih istraživača, imala je kolonije diljem svijeta, pa čak i trgovinski distrikt u Japanu. Golemo bogatstvo i sjaj zemlje nestali su osamostaljenjem kolonija te u dugogodišnjoj diktaturi koja je bacila zemlju „na koljena“. Danas je Portugal ekonomski sličan Hrvatskoj; izlazi iz prekomjernog deficita, ima novu vlast, ali i novi elan koji pokreće gospodarski oporavak, što je vidljivo na svakom koraku. To je zemlja opuštenih i marljivih ljudi, u koju valja putovati jer Portugalci vole turiste. Portugal krasi prekrasna arhitektura, klima, umjetnost, glazba i posebno ukusna hrana, i u Portugal bih se uvijek vraćala.

Lisabon, Costa da Caparica

Lisabon je glavni i najveći grad Portugala, sagrađen na obali rijeke Tejo. Bio je porušen strašnim potresom jačine 8,6 stupnjeva (1755.), nakon kojeg su uslijedila tri uzastopna tsunami vala te požar koji je trajao tri tjedna. Stradalo je jako puno ljudi je je bio blagdan Svih svetih pa ih je puno bilo u kamenim crkvama. Neke nisu obnovljene do danas (jer su se svodovi neprestano rušili) tako da svjedoče o toj strašnoj tragediji. No, vrlo brzo su, zahvaljujući ogromnim količinama zlata iz Brazila, kralj Dom José I. i premijer Sebastião José de Carvalho e Melo, krenuli u snažnu i organiziranu izgradnju zemlje, osobito Lisabona pa su im u čast podignute su statue po cijeloj zemlji.

http://putovanjasazacinom.blogspot.hr/2014/04/7-razloga-zasto-posjetiti-lisabon.html

Costa da Caparica je živahno i moderno naselje koje je  Portugalci vole, slabije posjećeno od stranih turista. Obala Costa da Caparica je zapanjujuće lijepa i poznata je po prostranoj pješčanoj plaži, močvarama i prekrasnom prirodnom krajoliku, udaljena manje od 20 minuta vožnje od centra Lisabona.
Proteže se duž cijelog zapadnog ruba poluotoka Setubal, a ova izuzetna plaža je najduža kontinentalna pješčana obala Europe, duga oko 25 km. Naselje Costa da Caparica nalazi se na sjevernom rubu plaže i surferski je raj koji cijele godine, osobito zimi kad su valovi najviši, posjećuju surferi iz cijelog svijeta.

 

Gordana Gazdić-Buhanec, mag. biol., ravnateljica

Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon
Lisabon


Erasmus+ u Poljskoj

U sklopu Erasmus+ projekta „Perpetuum mobile“ proveo sam tjedan dana u Poljskoj. U zemlji burne prošlosti i stoljetne tradicije. Ta srednjoeuropska zemlja veličine kao 6 Hrvatski i nešto više od 38 milijuna stanovnika kroz trnoviti put je postala ono što je danas – samostalna i suverena država.

Moje odredište u Poljskoj je bio stoljetni grad Krakov, cca. 900km udaljen od Zagreba.  Nekadašnji kraljevski i glavni grad Poljske smjestio se na jugu zemlje, na obali rijeke Visle. Sa nešto manje od 800 000 stanovnika (podjednako kao i naš Zagreb), drugi je po redu grad u Poljskoj, odmah iza glavnoga grada Varšave. U grad Krakov sam stigao avionom preko novootvorenog terminala u Zagrebu s presjedanjem u Münchenu. Leteći, iz zraka vidio sam da se radi o gradu bogate prošlosti (stare građevine, crkve, trgovi, dvorci,…).

Bio sam smješten u apartmanu „Najlepsze Miejsce“, vrlo blizu školi u kojoj ću provesti svoje radno vrijeme. Samo ime škole „Zespół Szkół Ogólnokształcących Intergracyjnych nr. 7“ ili u prijevodu Srednja integracijska škola br. 7 natjeralo me na razmišljanje da se radi o nekoj vrsti „Šuvarove škole“. 

image1

Ogroman školski kompleks u kojem 1000 učenika pohađa nastavu i u kojem 150 nastavnika drži nastavu. Po dolasku u školu dočekala su me zaključana vrata, koja se otvaraju tek kada tehničko osoblje škole pregleda preko kamere tko ulazi u školu. Čekajući u holu škole na svoju mentoricu Edytu i Erasmus koordinatoricu Agnieszku začuo sam neobičnu glazbu koja je svirala putem školskoga razglasa. Nakon što su počeli izlaziti učenici iz razreda shvatio sam da se radi o jako zanimljivom školskom zvonu, koje kako ću kasnije saznati, svira drugačijim tonovima ovisno o mjesecu, blagdanu i sl.

Moja zadaća u školi je bio „Job shadowing“ tj. promatranje poljskih kolega u njihovim metodama rada. Promatrao sam nastavnike na 3 strana jezika (njemački, engleski i španjolski). Nakon 16 nastavnih sata hospitacija i s 10 različitih nastavnika došao sam do zaključka da Poljaci predaju jako tradicionalno (frontalna nastava + udžbenik) stavljajući naglasak na individualan rad. Jako rijetko odstupaju od nastavnih cjelina. Nisu skloni improvizaciji ako nešto krene u krivom smjeru. Radne listove gotovo nikada ne koriste (izuzev jednog nastavnika koji je imao gotove listiće). Vode se striktno po e-udžbeniku i e-radnoj bilježnici koje projiciraju pomoću pametne ploče. Po mom mišljenju takva klasična nastava ima svoje male prednosti (točno se objašnjava što se smije a što ne smije napraviti u zadatku) i velike nedostatke, tu prije svega mislim na monotoniju na satu, koja izaziva veliku dosadu kod djece. Poljaci jako govore brzo s puno š, ž, č u njihovim riječima.

Atmosfera u školi je bila bučna i dinamična. Jako mi je bio zanimljivo na hodnicima sresti zajedno učenike od nižih razreda pa sve do gimnazijalaca. Naime, poljski obrazovni sustav ustrojen je na način da učenici najprije pohađaju vrtić pa osnovnu školu, koja traje 6 godina. Nakon toga svi odlaze u gimnaziju, koja traje 3 godine i tek nakon gimnazije učenici se upisuju u srednje škole koja traje također 3 godine. U razgovoru s ravnateljem škole saznao sam da će se od iduće školske godine provesti nova reforma školstva u Poljskoj po kojoj će učenici pohađati osmogodišnju osnovnu školu i četverogodišnju srednju školu (gimnazije im odlaze u prošlost). Svi udžbenici i radne bilježnice su u Poljskoj besplatni.

image2

Ono što mi se jako dopalo u školi je bio njezin interijer i tehnička oprema u učionicama. Vesele boje, bogato uređeni panoi, puno cvijeća, trgovina s grickalicama samo su neke od posebnosti ove škole. Prije ulaska u učionicu nalazi se jedna drvena kutija u koju učenici odlažu svoje mobitele. Tek nakon zvona mogu si ponovno uzeti svoj mobitel. Svaka učionica je opremljena s pametnom pločom. Ono što mi se najviše dojmilo su posebno dizajnirane učionice za strani jezik. Malene su, te se zbog toga nastava dijeli u grupe po max. 12 učenika, čime se dobiva na kvaliteti nastave. Svi učenici sjede za jednom velikom ovalnom klupom a ispod njih nalaze se audio slušalice za rješavanje slušnih zadataka. Takvi zadaci se puštaju pomoću komandne ploče na nastavnikovom stolu.  Učenici u školi ne nose školske papuče, ali svaki od njih nosi  „školsku uniformu“. Međutim ne radi se o klasičnoj školskoj uniformi već o jednostavnom modrom prsluku (neki su nosili i kratke majice) s logom škole ispod kojeg učenici nose svoju odjeću. Jednostavno i elegantno rješenje.

U sklopu škole, ali sa vlastitom autonomijom djeluje i vrtić koji me doslovce impresionirao. Uz vesele mališane tu su svakako tete ali i razno razni terapeuti koji pomažu djecama s posebnim potrebama. Vrtić ima i posebno uređene prostorije za razgibavanje djece te „mirnu sobu“, koja služi za smirivanje djece. U toj sobi nalaze se razno razna svijetla, opuštajuće projekcije neba, disco kugla, bazen s plastičnim kuglicama, akvariji koju žubore…Sve s ciljem da djeci bude što ugodnije i opuštenije.

Nakon radnog vremena uputio sam se u razgledavanje grada. Grad je impozantan, a dašak povijesti se može osjetiti na svakom koraku. Od znamenitosti svakako bi spomenuo posjet kraljevskom gradu Wawelu, smještenom na brdu iznad Visle u kojem se osim dvorca mogu razgledati mnogobrojni muzeji, vrtovi, crkve i katedrala sv. Stanislava i Vaclava. Ono što karakterizira Wawel je svakako predivan pogled s kojega se vidi cijeli grad. Od ostalih znamenitosti svakako valja istaknuti staru jezgru grada (Stare Miasto) na kojem se nalazi prekrasan trg (Rynek Główny) ujedno i najveći trg u Europi koji potječe iz srednjega vijeka. 

image3

Na njemu je znamenita gotička Bazilika sv. Marije (Kościół Mariacki) s poznatim oltarom Veita Stossa, ali i druge crkve kao što su Crkva sv. Vojtjeha (Kościół św. Wojciecha) i Crkva sv. Barbare. Cijeli trg je okružen kućama u nizu (kamienice) i bogatijim rezidencijama, a u sredini je jedna od najvećih znamenitosti trga, renesansna cehovska građevina Sukiennice s brojnim trgovinama i Nacionalnom umjetničkom galerijom na katu. Trgom dominira toranj bivše gradske vijećnice (Wieża ratuszowa). Ostaje žal što nisam uspio posjetiti impozantan rudnik soli Wieliczka za kojeg se tjednima dana unaprijed treba bukirati.

Moja poljska avantura u sklopu Erasmus+ projekta svakako će ostati duboko ukorijenjena u mome sjećanju jer sam po prvi puta u životu letio avionom, a ovo je ujedno  bio  i moj prvi posjet Poljskoj. Ovakvi projekti svakako su korisni jer se time ljudi  još više osamostaljuju i usavršavaju, a dašak nove kulture i jezika nešto je što bi svaki čovjek morao doživjeti.

Nino Klobučarić, mag.educ.philol.germ.