Robotics in STEAM education

Perpetuum mobile Evolution – Realizacija mobilnosti u Grčkoj

Eppur si muove! - fraza je koja se pripisuje talijanskom matematičaru, fizičaru i filozofu Galileu Galileiju, a mogli bismo je primijeniti i na ovaj naš KA1 europski projekt Perpetuum mobile Evolution, četvrti po redu u Osnovnoj školi „Antun Nemčić Gostovinski“.

Naš projekt započeo je još u lipnju 2019. godine. Na konferenciji, gdje smo predstavili projekt, prisustvovao je cijeli tim koji će ostvariti pet mobilnosti osoblja, a čine ga ravnateljica Gordana Gazdić-Buhanec, školska koordinatorica europskih projekata i učiteljica engleskog jezika Martina Kobaš, učiteljica matematike Željka Hanžek, učitelj fizike i informatike Boris Tonc i učitelj njemačkog jezika Nino Klobučarić. Nakon 2020. godine koja je bila godina izazova i nesigurnosti izazvanih pandemijom korona virusa, prošle školske godine smo napokon vidjeli priliku gdje bismo mogli realizirati naše mobilnosti. Tako je na mobilnost krenuo naš učitelj fizike i informatike Boris Tonc.

Na mobilnost pod nazivom „Robotics in STEAM education“ učitelj Tonc krenuo je 29. kolovoza 2021. godine. Mobilnost se održavala u Grčkoj na otoku Kreti u gradu Heraklionu i trajala je do 5. rujna 2021. godine.

A evo kako je bilo na mobilnosti.

Prvog dana mobilnosti našli smo se u prostorijama organizatora tečaja te smo se međusobno upoznali i predstavili naše škole. Iz Rumunjske je sudjelovalo troje učitelja koji su došli iz jedne srednje škole te su predstavili svoju školu i grad Iași, a iz Hrvatske su sudjelovale dvije učiteljice iz Zagreba i učitelj Tonc iz Koprivnice. Osim predstavljanja i upoznavanja, naša organizatorica tečaja upoznala nas je i s obrazovnim sustavom u Grčkoj te smo se uključili u raspravu i predstavljanje naših obrazovnih sustava gdje smo promatrali sličnosti i razlike. Nakon toga smo otišli u povijesni centar Herakliona gdje smo se upoznali sa spojem različitih kultura kojima grad obiluje. Sljedećeg dana smo proučavali načine kojima možemo poticati učenike na kreativno mišljenje, kako poboljšati vještine za znanstveni pristup učenju, kako ih poticati na kreativno mišljenje, te kako prepoznati prednosti takvog učenja. Kroz razne vođene aktivnosti i vježbe vidjeli smo kako učenje ne mora biti bauk, nego ugodna i zabavna aktivnost.

Nakon toga smo dva dana sastavljali i programirali robote, prvo Wedo 2.0, a potom Mindstorms EV3. Predavač nam je dao opremu Wedo 2.0, upoznao nas s programom i morali smo pomoću gotovih online lekcija koje Lego nudi osmisliti, nadopuniti i realizirati jednu svoju nastavnu lekciju. Potom smo naš projekt prezentirali ostalim sudionicima tečaja. Prilikom osmišljavanja naše lekcije morali smo zadovoljiti tri faze projekta: fazu istraživanja, fazu izrade i fazu dijeljenja. Iako nije bilo jednostavno, uspjeli smo napraviti našu lekciju uz pomoć našeg predavača. Nakon toga smo se upoznali s načinom rada Mindstorms EV3 robota. Prvo smo sastavili robot, učili programirati i namještati različite senzore kao što su ultrazvučni, infracrveni, trail senzor i žiroskop. Nakon programiranja jednostavnijih programa i upoznavanjem s dijelovima programa, pristupili smo rješavanju jednostavnijih zadataka na stazi. Iako smo riješili dva najjednostavnija zadatka, oduševljenje robotima je bilo iznad očekivanja. Sljedećih dana predavač nam je donio komplete za Arduino. Prvo smo se upoznali sa opremom, programom, načinom funkcioniranja Arduina i C++ programskog jezika. Uz pomoć predavača izradili smo jednostavne programe na računalu, isprobali ih virtualno i upoznali se s dijelovima programa u C++. Potom smo naše programe isprobavali na Arduinu koji smo složili na našem stolu. Tako smo palili i gasili diode, pokretali motore i kombinirali različite senzore. Na kraju nam je predavač donio dva projekta koje su izradili učenici u njegovoj školi. Prvi projekt je uređaj koji javlja kad osjeti potres, a drugi je simulacija rada helikoptera. Naravno, oba uređaja smo isprobali i proučavali kako rade.

Svakog dana nakon tečaja imali smo slobodno vrijeme za vlastite aktivnosti. Tijekom mobilnosti posjetio sam Prirodoslovni muzej, Povijesni muzej, Arheološki muzej i Muzej antičke tehnologije. Posjetio sam Cretaquarium, akvarij s mnogim vrstama riba i ostalim morskim životinjama i naravno nezaobilaznu Palaču u Knososu, to jest Minosovu palaču, koja je najbolje očuvani spomenik minojskog tipa građevina.

Zadnjeg dana mobilnosti razmijenili smo poklone, ispunili evaluaciju našeg tečaja i dobili zaslužene diplome. Kroz tjedan dana smo se svi zbližili i puno surađivali tako da je oproštaj do nekog drugog puta bio i pomalo težak.

Na kraju mogu reći kako je ova mobilnost bila nezaboravno iskustvo.

Boris Tonc, učitelj fizike i informatike

20210830 133634

20210830 142111

20210901 103247

20210901 131118

20210902 165750

20210903 131817

20210903 163719

20210904 130733

IMG-20210831-WA0009

IMG-20210901-WA0014

IMG-20210904-WA0004